Vad är egentligen SEO och hur gör man?
I den här artikeln förenklar vi en del begrepp och går igenom några grunder inom SEO. Vi bjuder
även på 5 tips för bättre SEO. Trevlig läsning!
Vad är SEO?
SEO är en förkortning av Search Engine Optimization och på svenska betyder det sökmotoroptimering. SEO innebär att du genom olika aktiviteter kan få högre ranking i sökresultaten på sökmotorerna för din webbplats. Aktiviteterna man gör är för att öka din webbplats synlighet.
Varför ska du optimera din webbplats?
Anledningen till att optimera den är för att dina potentiella kunder ska hitta din webbplats i stället för att hänga hos konkurrenterna. Mer synlighet = mer trafik till din webbplats. När du har bättre synlighet ökar förtroendet för ditt varumärke och konverteringarna kommer öka.
Lär känna dina besökare genom SEO!
SEO hjälper dig även att förstå vad dina besökare vill på din webbplats, vad söker det efter? Är det en produkt eller ett ämne de förväntar sig att hitta på din webbplats som inte finns? Då ser du det och kan åtgärda det.
5 tips för bättre SEO
- Använd bra content
Content is king! Skapa intressant innehåll som är relevant för din sida, vad är det du vill berätta? Skapa några inledande korta meningar (max 65 tecken) som kommer bli din berättelse, och lägg berättelse på minnet för jag kommer använda det ordet mycket i de här fem tipsen 😊 - Keywords
Keywords betyder sökord på svenska. Sökorden är de ord som folk kommer söka på i sökmotorn och de är dom som gör att din publik hittar dig. De bör användas i rubriker och text, bilder och länkar. - I din text / berättelsen
Nu kommer vi tillbaka till berättelsen som jag skrev om under #1. Den kan gärna variera lite mellan platserna men oavsett så bör sökordet vara samma och den bör användas på dessa platser: Title, H1 (rubrik 1) och i sidans URL. Nu kommer vi till Meta Description, detta är platsen för din berättelse, här är texten som lockar in din besökare på sidan från sökmotorn. Det är viktigt att texten stämmer överens med innehållet, det behöver vara relevant så besökaren får det dom förväntar sig när de kommer in på sidan. Texten får vara max 150 tecken långt och bör innehålla i alla fall ett sökord. Nedan ser du förklarat vad som är vad. Här har jag sökt på google, du kan se att ”google” finns med i alla tre fälten.
- Bilder, filer och dokument
Döp alltid dina filer, bilder, dokument och länkar till din berättelse och företagsnamn. En bild kan till exempel heta ”Vad är SEO – 5.5 Marketing” och glöm inte ALT taggarna i bilden (titeln och alt-text - Uppföljning
Uppföljning är nyckeln! Förutom tålamod behöver du se över hur du rankar och hur det går för dina sökord. Hittar din publik dig? Kolla någon gång i veckan, du bör se resultat inom några månader. För detta kan du använda verktyg, de vanligaste verktygen är Google Analytics & Google Search console. Det finns även andra program som man betalar för och som är riktigt bra. Hör av dig till oss så kan vi rekommendera ett utifrån dina behov!