Visste du att ordet blogg kommer från Web-log och så som vi alla känner till den var den från början en web-dagbok? Svenskarna började blogga redan i mitten av 90 talet, men det var inte försen i mitten av 00 talet som det verkligen spred sig och tack vare portaler som gjorde det enklare att skapa och underhålla en blogg så blev det en av de mest populära sakerna att göra online. Tack digitaliseringen!
När sociala medierna började dyka upp trodde många att bloggen skulle dö ut, men tänk så fel de hade. Plötsligt kunde du som bloggare nå dina följare på olika sätt och du kunde också marknadsföra och dra trafik till din blogg via de nya kanalerna. Företagen fick upp ögonen för hur mycket personerna bakom bloggen kunde påverka sina följare och sponsringen startade.
Idag är bloggarna Influensers och sponsringen behöver märkas med betalt samarbete, men de olika typer av bloggarna lever kvar och utvecklas hela tiden i takt med att samhället och digitaliseringen går framåt.
Men är bloggen fortfarande verkligen en dagbok?
Jag skulle säga att den klassiska dagboks-bloggen försvann när de sociala medierna utvecklades och du kunde enkelt posta bilder med korta statusuppdateringar. Bloggen blev en plats där du kunde inspirera med text och bild, likt artiklar i en tidning och det är där vi är idag. Idag söker jag gladeligen efter inspiration till goda middagar & nyttiga frukostar och går gärna in på min favoritblogg som är superkategoriserad och lätt att navigera bland. Företagen bloggar sedan flera år tillbaka på sina siter för att inspirera, synas för rätt besökare på olika typer av sökmotorer och driva in trafik till sin site.
Vad är då nästa steg i bloggvärlden?
Precis som man trodde att bloggen var döende så trodde man också att nyhetsbreven var döende. Men nej, nyhetsbreven gjorde en rejäl comeback när man började segmentera och rikta olika content till olika målgrupper. Nyhetsbrevet blev ett verktyg för inspiration, precis som bloggen. Idag använder många kända personer i USA nyhetsbrev som en blogg och flera företag lägger så mycket tid och resurser på sina nyhetsbrev att de till och med har börjat ta betalt för att du ska få prenumerera och ta del av informationen. Det här är en fantastisk utveckling och jag kommer nu ge dig ett exempel.
Jennifer Lopez – JLO är en av världens främsta artister, entreprenör och profil. Väldigt många ser upp till henne och hon har en stor och trogen följarskara på sina sociala medier. JLO bloggar via sitt nyhetsbrev, hon skriver ut teasers på sociala medier och sen skriver du upp dig för att få ta del av nyhetsbrevet där hon bland annat avslöjade att hon och Ben Affleck skulle gifta sig.
Det här är inte riktigt hemma i Sverige ännu, men så som det tar fart i USA just nu så dröjer det nog inte länge innan vi får se samma sak här!
Namnbyte
Förr hittade du inte en enda blogg som inte hade ordet ”blogg” i sitt namn. Äntligen kan vi se ett skifte, nu döper företagen och personerna det till något eget som profilerar och stärker deras varumärke, bloggen får äntligen ett eget namn och det blir mer som ett Online Magasin. Även här ligger JLO i framkant där hennes blogg och nyhetsbrev heter ”On the JLO”. Hon och hennes team får dig att känna dig som att du är i hennes innersta krets, väldigt lyckat!
Så är bloggen döende?
Likt människan så utvecklas bloggvärlden hela tiden. Vissa bloggar lever längre än andra och sedan föds nya, jag skulle därför inte vilja påstå att bloggen är döende och jag ser fram emot att få se hur bloggvärlden utvecklas och vad som kommer härnäst.