Så skapar du en digital strategi
En digital strategi är en plan som beskriver hur ett företag eller organisation ska använda digitala verktyg och plattformar för att uppnå sina mål. Att ha en digital strategi är av yttersta vikt, oavsett vad man tycker och tänker så är det idag en självklarhet att företaget ska vara digitaliserat. Men det finns företag som inte har kommit dit och därför har vi skrivit ihop en lista på vad företag som inte har någon digital strategi riskerar.
Företag utan en digital strategi tenderar att:
Inte ha några bestämda mål.
Inte få kännedom om sin verkliga marknadsandel online och därmed svårt att positionera sig online.
Halka efter när nya och befintliga konkurrenter med digitalt fokus dyker upp.
Svårt att känna igen sina online USPar.
Missa en hel kundgrupp, analysverktygen visar bland annat beteende och volym men genom att interagera med dina kunder lär du känna dom.
Behandla den digitala marknadsföringen som en separat del i sin marknadsplan, digital marknadsföring ska integreras med de traditionella kanalerna då fungerar den som bäst.
Slösa både tid och pengar samt resurser på dubbeljobb, detta speglar sig oftast i brist på kommunikation inom företaget. Hade man haft bättre och snabbare kommunikation (digitalt) så hade man kanske inte köpt in liknande verktyg eller tagit in olika byråer för samma arbete som man gör inom företaget.
Missa optimeringen! Många företag optimerar inte sin sajt och missar därmed många konverteringar.
Men hur gör man då en digital strategi?
En digital strategi kan innefatta olika områden beroende på organisationens mål och behov, men nedan finns några exempel på punkter som kan ingå i en digital strategi:
Mål och syfte – tydliga mål och syften för den digitala närvaron och strategin. Definiera tydliga och mätbara affärsmål som du vill uppnå genom din digitala strategi. Dessa mål bör vara kopplade till dina övergripande affärsmål och vara realistiska och mätbara.
Målgrupp – Identifiera målgruppen och skapa en tydlig definition av den, deras behov, preferenser, utmaningar och beteenden på digitala kanaler.
Kanaler – en översikt av vilka digitala kanaler som är relevanta för organisationen och målgruppen. Definiera vilka digitala kanaler du kommer att använda för att nå din målgrupp. Detta kan innefatta din webbplats, sociala medier, e-post, mobil och andra kanaler.
Innehåll – Utveckla en innehållsstrategi som inkluderar vilken typ av innehåll du ska skapa, vem som ska skapa det, hur det ska distribueras och när det ska publiceras. Detta hjälper dig att hålla ditt innehåll relevant och engagerande för din målgrupp.
Sökoptimering – en plan för att förbättra synligheten i sökmotorer genom sökoptimering (SEO). En plan bör innehålla: nyckelord, teknisk optimering, innehåll, On-page optimering (med meta-tags, rubriker, beskrivningar osv.), länkbyggnad, övervakning av webbplats och vilka analysverktyg du ska använda.
Sociala medier – en strategi för att använda sociala medier för att öka närvaron och engagemanget, interaktionen och dialogen med följarna och kunderna.
Mätning och analys – en plan för att mäta och analysera resultat och prestation på digitala kanaler.
Teknologi – Utvärdera vilken teknologi du behöver för att genomföra din digitala strategi. Detta kan inkludera CMS, analysverktyg, e-handelsplattformar, sociala medier verktyg och andra verktyg.
Budget – en budget för den digitala strategin och dess genomförande. Detta inkluderar kostnader för verktyg, annonsering, innehållsskapande och personal.
Organisation – en plan för hur organisationen ska organiseras och vilka resurser som krävs för att genomföra den digitala strategin. Detta inkluderar beslut om bemanning, utbildning och kompetensutveckling.
Uppföljning och utvärdering – en plan för att löpande följa upp och utvärdera strategin för att se vad som fungerar och vad som behöver förbättras.
Riskhantering – Identifiera och hantera potentiella risker och utmaningar som kan uppstå under genomförandet av din digitala strategi. Detta kan inkludera dataintrång, varumärkesproblem, konflikt med partners och leverantörer.
Implementeringsplan – Skapa en detaljerad plan för genomförandet av din digitala strategi. Detta inkluderar tidslinjer, budgetar, ansvar och mål för varje steg i processen.
Vi skapar vinnande digitala strategier
På 5.5 Marketing är vi vana vid att skapa vinnande digitala strategier. Vi ser även till att implementera den digitala strategin – kontakta oss så tar vi fram en strategi som passar ditt företag!