Marknadsföringens fyra P?
De fyra P:na inom marknadsföring kan ibland kallas för marknadsföringsmixen. Begreppet uppkom redan på 1940-talet och vidareutvecklades sedan på 60-talet till vad det betyder idag. Det är ett väldigt känt koncept som beskriver den blandning av konkurrensmedel som företag använder sig av inom marknadsföring. Mixen av de olika beståndsdelarna är unikt för varje företag men de alla måste finnas med för att tillsammans skapa en lyckad marknadsföringsstrategi.
Produkt
Den viktigaste delen i marknadsföringsmixen är såklart produkten då det utan en produkt inte finns något att sälja. För att kunna marknadsföra och sälja en produkt så måste vi veta vilka behov den uppfyller hos kunden, hur kunden använder produkten och vilka problem den löser.
För att marknadsföringen ska bli så effektiv som möjligt måste vi upplysa kunden om vad det är som gör din produkt unik och varför den är bättre än konkurrenternas.
Pris
Prissättningen är otroligt viktig för att kunna locka kunder. Ett för högt pris kan innebära att kunden väljer ett billigare alternativ, men ett för lågt pris kan innebära att kunden blir misstänksam att kvaliteten är dålig och därför väljer ett dyrare alternativ.
Sen så finns det andra aspekter som påverkar priset såsom produktionskostnader, hur stor konkurrensen är, vilka kunderna är och deras möjlighet att betala för produkten.
Priset är alltså jätteviktigt då det bestämmer hur kunden uppfattar värdet på produkten.
Påverkan
Påverkan handlar om hur företaget framhäver sin produkt eller sitt varumärke, hur företaget kommunicerar med och når ut till sina kunder och hur de påverkar dem till att köpa produkten. Påverkan är grundläggande för att kunderna ska känna till att produkten existerar och därmed kunna köpa den.
Idag finns det oändligt många kanaler att marknadsföra sig på så det gäller att välja rätt för att nå ut till din målgrupp och därmed uppfylla dina mål. Därför är det avgörande att förstå vilka dina kunder är och var du finner dem.
Plats
Det fjärde och sista P:et handlar om vilken plats du väljer för att sälja din produkt. Som företag kan du sälja dina produkter genom grossister, inom detaljhandeln och online. Du kan välja om du vill sälja genom egna webbplatser och affärer eller om du vill sälja genom agenter. Försäljningen kan vara antingen lokal eller global och det påverkar hur du lägger upp din marknadsföring.
Det är viktigt att tänka på att hur enkelt det är att köpa en vara kan påverka försäljningen. Gör det alltså så lätt och tillgängligt som möjligt för kunden att handla din produkt.